23.8.2024

Komunikační box

– vytvoření jednoduché pomůcky na podporu komunikace pomocí předmětů

Jedním z prvních kroků, jak podpořit u dítěte aktivní komunikaci (ať už verbální nebo neverbální), je nabízet mu možnost výběru.

Nejprve začneme výběrem ze dvou možností – např. ukázat dítěti dvě hračky, dvě různé svačinky, dvě trička různých barev. Sledujeme, zda dítě nějakým způsobem naznačí výběr jedné z věcí. Dítě možná věc neukáže nebo nevezme do ruky. Ale věnujeme pozornost i zaměření pohledu či jinému náznaku – například změně mimiky apod. I když může jít ze začátku jen o náhodný výběr, dítě se postupně učí, že když zaměří pohled, ukáže, sáhne, může tím něco samo ovlivnit, změnit.

Náš komunikační box posouvá výběr ze dvou předmětů o krůček dál, na strukturovanější a abstraktnější úroveň. Je to předstupeň již o hodně složitější komunikace pomocí obrázků, která je pro mnoho dětí hodně abstraktní a také často nepoužitelná z důvodu zrakového postižení.

Pomůcky:

  • plastový box s odnímatelným víkem (velikost alespoň A4)
  • černá/bílá samolepící tapetu 
  • oboustranná NANO lepicí páska

Postup:

Víko krabice polepíme jednobarevnou samolepící tapetou – nejvhodnější je bílá nebo černá, podle toho, jaké pozadí nejlépe vyhovuje vašemu dítěti. Je možné také udělat víko oboustranné – z jedné strany bílé, z druhé černé.

Na víko budeme umisťovat předměty k výběru. Aby předměty na víku držely, nalepíme na ně dva kousky oboustranné lepící nano izolepy pro výběr ze dvou věcí (pokud dítě výběr ze dvou zvládá, můžeme vyzkoušet výběr ze tří nebo čtyř předmětů - pak použijeme větší počet kousků izolepy). Nano páska časem vysychá a přestává lepit, pak je třeba ji vyměnit. Aby déle vydržela, je potřeba ji zakrývat kouskem plastu. Místo nano pásky můžeme použít i suché zipy.

Do krabice shromáždíme pomůcky na různé aktivity a hry – vybíráme takové, abychom buď celou hračku nebo její část mohli připevnit na víko a použít jako referenční předmět k výběru.

Zde je několik námětů na aktivity s předměty:

  • Ozvučná dřívka – zpívání písniček s ťukáním
  • Fixa – čmárání a kreslení
  • Míček – kutálení a házení
  • Dřevěná kulička – hraní s kuličkovou dráhou
  • Autíčko – posílání autíček
  • Kostka – stavění a bourání komínu
  • Bodlinkatý míček – masírování ručiček

Dáme dítěti na výběr ze dvou věcí a podle jeho výběru si krátce společně pohrajeme s tím, čemu dalo přednost. Pak hru uklidíme (pro ukončení je vhodné zavést i nějaký znak pro „konec“) a dáme dítěti znovu na výběr. Můžeme znovu dát k výběru i věc, se kterou jsme si právě hráli (třeba nám chce dítě dát najevo, že se mu hra líbila a chce v ní ještě pokračovat).

Výhodou takového uspořádání v krabici je, že máme sadu stále připravenou.

Můžeme si ji kdykoli vzít a pohrát si s ní a u toho podpořit aktivní komunikaci, můžeme ji dítěti snadno sbalit k babičce nebo do nemocnice, její použití jednoduše vysvětlíme i někomu dalšímu – hlídací tetě, staršímu sourozenci.