3.1.2025

Hmatové deníčky

Naše poradkyně píše: 

Vytvořte dítěti (nejlépe rovnou s ním) netradiční upomínku na to, co jste spolu prožili. A nemusí jít o žádnou mimořádnou událost – naopak: běžné aktivity nabízejí více příležitostí se k obrázkům znovu vracet.

Pomůcky:

  • předmět, který charakterizuje danou činnost
  • karta z pevného kartonu (velikost cca A5)
  • drátek/jehla a režná nit
  • psací potřeby

Pracovali jste s dítětem na zahradě, vařili jste, nakupovali, uklízeli, něco spravovali, prali a věšeli prádlo? Vyberte nějaký předmět, s kterým dítě při aktivitě pracovalo, aby vnímalo, že s danou činností nějak souvisí. Připevněte tento předmět na kartu z tvrdého papíru (lépe se osvědčuje věc přišít nebo připevnit drátkem než lepit – zejména lepení tavnou pistolí není dostatečně pevné pro zvídavé dětské prstíky).

Pokud dítě používá zrak, zvolte vhodnou barvu pozadí, aby předmět dostatečně vynikl.

Kartičku opatřete krátkým nápisem (dle potřeby tisk, Braillovo písmo nebo obojí) – je vhodné, aby se dítě setkávalo s písmem dříve, než se ho začne učit ve škole – i když ještě nečte, už se učí, že toto jsou písmenka, ten nápis znamená např. „Vařili jsme kaši“ nebo „Vařečka“, a až bude velké, naučí se to přečíst samo. Velmi důležité je to zejména pro budoucí uživatele Braillova písma, protože tyto děti mají omezenou možnost setkávat se s tímto druhem písma běžně ve svém okolí.

A k čemu můžeme obrázky využít?

- Podobně jako fotografie - k připomenutí toho, co jsme spolu dělali, jako pomůcku pro vyprávění o tom někomu dalšímu.

- Podpora komunikace, alternativní komunikace – můžeme dítěti kartičku ukazovat před činností, neverbální dítě ji může použít k ukázání, co by chtělo dělat.

- Základ tyflografiky a předbraillská příprava – dítě se učí vnímat hmatem obrázky a písmo.

- Integrace zraku a hmatu, podpora zrakového vnímání – dítě něco vidí, hmat mu to pomůže ověřit a upřesnit.

- Smyslová zkušenost – i např. pro děti s těžším kombinovaným postižením, které nevěnují pozornost významu předmětů; předměty každodenního života bývají z různých materiálů (dřevo, papír, textil, kov…), při doteku mají různou teplotu, povrchy, některé možná vydají jemný zvuk a nabízejí mnohem pestřejší smyslový zážitek než většina hraček.