Jaké služby poskytujeme?


Terénní konzultace přímo v rodině


Poradkyně Rané péče EDA pravidelně dojíždí domů k rodinám. Dítě je ve svém přirozeném prostředí a je tak předpoklad, že zde bude nejlépe spolupracovat. 

Setkání se konají 1x za jeden až tři měsíce. Poradkyně radí rodinám,  jak s dítětem pracovat  a co nejlépe jej podpořit ve vývoji, ale i jak postupovat u odborných lékařů a nebo na úřadech (poradkyně sem může rodinu doprovodit). Doporučují rodině vhodné kompenzační pomůcky a stimulační hračky. Například pomohou s úpravou pokojíčku, aby byl pro dítě co nejvíce stimulující.


Zraková stimulace


Tak jako s dítětem provádíme pohybovou rehabilitaci dle doporučení rehabilitačního lékaře a fyzioterapeuta, stejně tak rozvíjíme jeho zrak zrakovou stimulací, tedy “rehabilitujeme” a “cvičíme” i v této oblasti.

Prvním a základním kamenem rozvoje zrakového vnímání u dítěte s těžkým zrakovým či s kombinovaným postižením je zraková stimulace, s kterou se rodiče seznamují již od první konzultace. Jde o rozsáhlou oblast, která má své zákonitosti a bylo jí věnováno jedno vydání našeho časopisu (K)OUKEJ, o jehož zapůjčení můžete požádat svou poradkyni. 


V čem především spočívá zraková stimulace?

  • Na vstupním jednání  zraková terapeutka při posouzení zrakových funkcí  určí oblasti, ve kterých dítě potřebuje podporu. 

  • Poté rodiče a poradkyně rané péče společně hledají, jak zábavným a pro dítě smysluplným způsobem posilovat právě tyto zrakové dovednosti.

  • Zraková stimulace se uskutečňuje převážně doma. Poradkyně rané péče do rodiny pravidelně vozí stimulační hračky a pomůcky, které jsou pro dítě aktuálně vhodné.

  • S rodiči také řeší úpravu domácího prostředí tak, aby bylo dítě stimulováno přirozeně - např. tím, že lahvička na pití má na sobě lesklý červený “návlek” a dítě vždy, když mu rodič lahvičku podává či přidržuje, má i jasný zrakový vjem. 




V EDOVI nabízíme také ambulantní zrakovou stimulaci, kdy rodič s dítětem  může
využít až 5x sezení se zrakovou terapeutkou v našich prostorách, s možností použití všech speciálních pomůcek, které máme k dispozici. 

Je třeba ještě zdůraznit, že čím závažnější je celkové postižení dítěte, tím větší roli i při zrakové stimulaci hraje jeho správné polohování dle doporučení odborníka - fyzioterapeuta či ergoterapeuta. Teprve tehdy, když se dítě nemusí plně soustředit na udržení stabilní polohy a není ani jinak celkově v nepohodě, může se plně soustředit na vidění.


Konzultace k pohybovému vývoji u klienta doma


Jde o týmovou práci poradce rané péče, rodiče a konzultanta pohybu. Konzultace v rodině probíhají vždy společně s poradkyní rané péče a snahou je přizpůsobit čas konzultace tak, aby u toho mohli být oba rodiče.

Poradkyně rané péče využívá doporučení i při dalších konzultacích v rodině – zejména správné polohování dítěte, které zajistí optimální posturální podporu při dalších aktivitách jako je stimulace a rozvoj zrakových dovedností, rozvíjení jemné motoriky, rozvoj hry apod.




Rodiče se mohou na konzultantku k pohybovému vývoji obracet například ohledně:
 
  • kvality pohybových dovedností

  • polohování

  • nastavení rehabilitační židličky v rámci krmení a podpory hry

  • výběru kompenzačních pomůcek (vozík, speciální kočárek, chodítko, ortéza, apod.)

  • orofaciální stimulace

EDA má v půjčovně hraček a pomůcek i rehabilitační pomůcky, které lze na konzultaci přivézt, s konzultantem pro pohybový vývoj vyzkoušet a rovnou zapůjčit rodině.


Jaké jsou hlavní výhody konzultace k pohybu v rodině?

  • jde vždy o individuální práci s dítětem v tom nejpřirozenějším prostředí

  • přizpůsobení podpory pohybových dovedností domácím podmínkám

  • dítě se doma projevuje jinak než v ambulanci

  • je dostatek času pro vysvětlení a předvedení kompenzačních a polohovacích pomůcek

  • cílem je motivace a podpora rodičů a respektování sil a vlastních zdrojů rodiny


Sociálně právní poradenství



Součástí služby Rané péče EDA je i sociálně právní poradenství, které se zaměřuje na problematiku rodin s dětmi se zdravotním postižením. Naše sociální pracovnice je k dispozici rodinám, které se ocitnou v nepříznivé životní situaci, ze které se jim nedaří najít východisko.  Poradkyně rané péče s rodinou rozebere jejich situaci a společně hledají řešení, jak danou situaci zvládnout či rovnou vyřešit. 






S čím může sociální pracovnice konkrétně pomoci?

  • dávky a příspěvky pro osoby se zdravotním postižením - příspěvek na péči a průkazy OZP (co je nutné zajistit před prvním podáním, kdo má nárok na přiznání, průběh řízení, pomoc s vyplněním dotazníku k sociálnímu šetření, postup při seznámení s podklady rozhodnutí, podání námitky, pomoc s podáním odvolání, navýšení stupně přiznaného příspěvku, další opravné prostředky - správní žaloba a stížnost ombudsmanovi)
  • souběh rodičovského příspěvku a příspěvku na péči
  • příspěvky na zvláštní pomůcku vč. příspěvku na motorové vozidlo (nárok, podání žádosti, průběh řízení, pomoc s dofinancováním)
  • příspěvek na mobilitu (nárok, postup, navýšení)
  • zřízení parkovacího místa (podmínky a postup řízení)
  • návrat do zaměstnání a sladění pracovního života s péčí o dítě/děti
  • zdravotní a sociální pojištění u pečujících osob
  • dávky pěstounské péče a jejich zvýšení při péči o dítě se zdravotním postižením
  • bytová problematika včetně pomoci se získáním bezbariérového bydlení, tzv. byty zvláštního určení
  • pomoc se stížností na nečinnost správních úřadů
  • problematika cizinců žijících v ČR a jejich nároku na dávky

a mnoho dalšího..


Doprovod rodiny

Většina terénních konzultací se odehrává u klientů doma, ale přesto se někdy najde příležitost, aby se poradkyně s rodinou setkala i v jiném prostředí, než tom domácím.


Kam může poradkyně klienty doprovodit?

  • K lékaři (většinou neurologovi, očnímu lékaři, případně na rehabilitaci)

  • Na úřad

  • Do mateřské školy, odlehčovací služby

  • Do speciálně pedagogického centra nebo jiného poradenského zařízení


V čem může být poradkyně na těchto konzultacích nápomocná?

  • Věnovat se dítěti, aby rodiče měli prostor a kapacitu mluvit například s lékařem nebo pedagogem.

  • Fungovat jako prostředník mezi rodiči a odborníkem. Může přispět k jasnější komunikaci a vyjednávání konkrétních řešení.

  • Ve školském zařízení pomoci rodičům vyjádřit potřeby dítěte, navrhnout techniky a ukázat nebo zapůjčit pomůcky, které mohou prospět jeho rozvoji.

A jak takový doprovod vypadá v praxi? O své poslední zkušenosti mluví jedna naše poradkyně:

“Maminka naší klientky Amálky mě na konzultaci poprosila o doprovod do školky, kam Amálka krátce dochází. Předem jsme si domluvily, čeho se můj doprovod bude týkat. Na základě souhlasu obou stran jsem kontaktovala učitelku školky a domluvila si s ní termín, kdy se do školky s klienty vypravím. Během společné návštěvy jsem si prohlédla prostory školky a společně s maminkou a učitelkou jsme se shodly na způsobech podpory Amálky. Dále jsem paní učitelce navrhla možnosti, jak ještě může s Amálkou pracovat, ukázaly jsme si tipy na polohování a rovnou jsem Amálce do školky zapůjčila speciální zrakově stimulační pomůcku. Výsledkem návštěvy byly konkrétní výstupy a kroky, které všechny strany udělají,” říká poradkyně Magda.



Výroba stimulačních pomůcek a hraček


Důležitou součástí práce poradkyň v rodinách je podpora hry a hraní. Pro děti s omezením v oblasti zraku, pohybu a případně i v dalších oblastech není hraní tak snadné a samozřejmé. Někdy je potřeba upravit prostředí,  vhodně napolohovat dítě – a často vymyslet i samotnou hračku, aby byla pro dítě vhodná a lákavá a rozvíjela právě to, co je zrovna třeba. Proto náplní práce každé poradkyně rané péče je i úprava a vyrábění hraček a pomůcek. 

Někdy jde o velké a nákladné pomůcky, které se pak objeví v naší půjčovně – například „Little Room“, domeček vytvořený podle nápadu dánské psycholožky Lilli Nielsen, hmatové desky nebo světelné panely – ano, první světelné panely jsme nakupovali v hobbymarketech a technicky zdatní manželé poradkyň je opatřovali kabely a vypínači.

Častěji jsou to drobné nápady a úpravy, při kterých se využije běžně dostupný materiál – různé krabičky, misky, suché zipy, gumičky, rolničky a hlavně velké množství samolepících tapet všech barev. Například zrovna teď vzniká pro potřebu jedné tříleté slečny série prosvěcovacích obrázků na světelný panel a kontrastních obrázkových leporel, které budou sloužit jako ilustrace k logopedickým cvičením.

Samostatnou kapitolou jsou hmatové obrázky a pohádky. Hmatové knížky a obrázky pro ty úplně nejmenší děti se u nás nedají koupit.  Proto poradkyně vytvářejí  jednoduché hmatové knížky, kde jsou například nalepené skutečné reálné předměty jako klíč, hřebínek, knoflík a podobně, a nápisy v Braillově slepeckém písmu – tak jako v běžných knížkách pro nejmenší bývají fotografie běžných známých věcí a jejich název. Oblíbené jsou také „pohádkové krabice“ – místo obrázků je k pohádce přiřazena sada předmětů – např. postavička holčičky, figurka vlka a košíček, které dítě při vyprávění pohádky zkoumá  hmatem.   

Aby množství nápadů, které k nám za ty roky přišly, nezapadlo, vznikl na webových stránkách EDY nový „Nápadník“, kam budou přibývat náměty na domácí výrobu hraček i s návodem, jak na ně.